Μιστριώτου 4 και Μιστριώτου 8, Κ. Πατήσια
  210 2282544 & 210 2282644
  info@arsi.gr

Πολυεπίπεδη παρέμβαση για τη ΔΕΠ-Υ και τη ΔΑΦ

Η πολυεπίπεδη προσέγγιση η οποία υιοθετείται στο Κέντρο μας βρίσκει πλήρη εφαρμογή στις περιπτώσεις των εφήβων με ΔΕΠ-Υ και ΔΑΦ.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις βασικές αρχές της πολυεπίπεδης προσέγγισης, κλικ εδώ

                      

ΔΕΠ-Υ

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

Σε ορισμένες περιπτώσεις, είναι πιθανόν η ΔΕΠ-Υ να μην έχει διαγνωστεί μέχρι την εφηβική ηλικία. Αυτό συμβαίνει συνήθως σε περιπτώσεις όπου η ΔΕΠ-Υ είναι ήπιας βαρύτητας και ο έφηβος υψηλής νοημοσύνης, έτσι ώστε να έχει επιτύχει να καλύψει τις δυσκολίες του και να τις αντισταθμίσει με δικές του τεχνικές, καταφέρνοντας να ανταποκρίνεται ικανοποιητικά στις απαιτήσεις του περιβάλλοντος (μαθησιακές, κοινωνικές, κλπ.) μέχρι τα τέλη του Δημοτικού Σχολείου. 

 

 

Με τη φοίτηση στο Γυμνάσιο ωστόσο, τα πράγματα αλλάζουν καθώς οι απαιτήσεις στις οποίες πρέπει να ανταποκριθούν οι έφηβοι, σε επίπεδο σχολείου, οργάνωσης, διαχείρισης χρόνου, ανάληψης ευθυνών, αυτονομίας, λήψης πρωτοβουλιών, κοινωνικής συμπεριφοράς, αυξάνονται απότομα. Σε αυτές τις περιπτώσεις λοιπόν, είναι δυνατή η καθυστερημένη διάγνωση της ΔΕΠ-Υ στην εφηβεία. 

 

Στις περιπτώσεις των εφήβων με ΔΕΠ-Υ, η πολυεπίπεδη παρέμβαση έχει τους εξής στόχους, στους άξονες έφηβος, γονείς, σχολείο:

 

α) στον έφηβο

  • Γίνεται ψυχοεκπαίδευση για την κατανόηση και ορθή ερμηνεία των δυσκολιών του οι οποίες συνήθως έχουν αποδοθεί σε λανθασμένα αίτια (π.χ. τεμπελιά, ανωριμότητα, χαμηλή νοημοσύνη, κλπ.)
  • Εφαρόζονται τεχνικές βελτίωσης αυτοελέγχου, μείωσης της παρορμητικής συμπεριφοράς και βελτίωσης των μνημονικών τεχνικών και των τεχνικών συγκέντρωσης και διατήρησης της προσοχής.
  • Eφαρμόζονται τεχνικές τροποποίησης συμπεριφοράς για τη μείωση των δυσλειτουργικών μορφών συμπεριφοράς.
  • Αξιοποιούνται γνωσιακές τεχνικές για την αντικατάσταση δυσλειτουργικών αντιλήψεων και τη βελτίωση της αυτοεκτίμησης, της αυτοαποτελεσματικότητας, του κινήτρου για μάθηση, τη συνολική αυτοεικόνα.
  • Εφαρμόζονται προγράμματα αποκατάστασης των μαθησιακών δυσκολιών και βελτίωσης των δεξιοτήτων οργάνωσης, μελέτης και αυτοδιαχείρισης.
  • Γίνεται εκπαίδευση στη διαχείριση χρόνου, άγχους, συναισθημάτων.
  • Γίνεται συμβουλευτική ως προς τον επαγγελματικό προσανατολισμό.
  • Παρέχεται βοήθεια ως προς τη βελτίωση των σχέσεων με γονείς και συνομηλίκους.

 

β) στους γονείς

  • Γίνεται ψυχοεκπαίδευση για την κατανόηση και ορθή ερμηνεία των δυσκολιών του εφήβου αλλά και για τα ιδιαίτερα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά της εφηβείας.
  • Αξιοποιούνται γνωσιακές τεχνικές για την αντικατάσταση δυσλειτουργικών αντιλήψεων που δυσχεραίνουν την εφαρμογή αποτελεσματικών γονικών πρακτικών.
  • Πραγματοποιείται εκπαίδευση σε τεχνικές τροποποίησης συμπεριφοράς.
  • Γίνεται συστηματική συμβουλευτική και, ενίοτε, ατομική ψυχοθεραπεία (στις περιπτώσεις εκείνες όπου προβλήματα των ίδιων των γονέων είτε ενδοατομικά, όπως για παράδειγμα η ύπαρξη ΔΕΠ-Υ ή ψυχοπαθολογίας στους ίδιους τους γονείς, είτε ενδοοικογενειακά, δυσχεραίνουν την αποτελεσματική συμμετοχή τους στη θεραπευτική παρέμβαση).
  • Κατά τη συνεργασία με τους γονείς στην περίπτωση των εφήβων, τηρείται η εμπιστευτικότητα των πληροφοριών που δίνει ο έφηβος στον θεραπευτή, εκτός από τις περιπτώσεις όπου αξιολογείται ότι τίθεται σε κίνδυνο η ζωή ή η σωματική ακεραιότητα του εφήβου ή άλλων ατόμων.

 

 γ) στο σχολείο

  • Η δυνατότητα παρέμβασης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι περιορισμένη. Ωστόσο γίνεται προσπάθεια αξιοποίησης των εκάστοτε δυνατοτήτων μέσω επικοινωνίας με τον διευθυντή του σχολείου και τον υπεύθυνο της τάξης ή μέσω επίσκεψης στο σχολείο, σε συγκεκριμένες περιπτώσεις όπου κρίνεται απαραίτητο και είναι εφικτό.
  • Γίνεται ωστόσο προσπάθεια συνεργασίας με τους καθηγητές που κάνουν ιδιαίτερα μαθήματα σε πολλούς εφήβους με ΔΕΠ-Υ.

 

Για γενικές πληροφορίες σχετικά με τη ΔΕΠ-Υ, κλικ εδώ.

Εάν θέλετε να κατεβάσετε ένα συνοπτικό φυλλάδιο με πληροφορίες για τη ΔΕΠ-Υ, κλικ εδώ.

Εάν θέλετε να διαβάσετε άρθρα των συνεργατών του Κέντρου για τη ΔΕΠ-Υ, κλικ εδώ.

Εάν θέλετε να παρακολουθήσετε μία βιντεοσκοπημένη διάλεξη σχετικά με τη διαχείριση της ΔΕΠ-Υ στα πλαίσια της οικογένειας, κλικ εδώ.

Εάν θέλετε να διαβάσετε ένα κείμενο της Κατερίνας Μανιαδάκη στο οποίο περιγράφονται συνοπτικά τα βασικά χαρακτηριστικά της ΔΕΠ-Υ, κλικ εδώ.

Για πληροφορίες σχετικά με την πρώιμη παρέμβαση για τη ΔΕΠ-Υ, κλικ εδώ.

Για πληροφορίες σχετικά με την πολυεπίπεδη θεραπευτική παρέμβαση για τη ΔΕΠ-Υ στα παιδιά, κλικ εδώ.

Για πληροφορίες σχετικά με ένα ειδικό πρόγραμμα αντιμετώπισης της ΔΕΠ-Υ σε φοιτητές, κλικ εδώ.

Για πληροφορίες σχετικά με τα ομαδικά μας προγράμματα στα οποία μπορούν να ενταχθούν παιδιά και έφηβοι με ΔΕΠ-Υ, κλικ εδώ.

Για πληροφορίες σχετικά με βιβλία για τη ΔΕΠ-Υ, κλικ εδώ.

                         
 
ΔΑΦ


Οι έφηβοι με ΔΑΦ, στις περισσότερες περιπτώσεις, έχουν ήδη λάβει τη διάγνωση αυτή και έχουν συμμετάσχει σε διάφορα είδη θεραπευτικών προγραμμάτων. Στο Κέντρο ΑΡΣΗ ασχολούμαστε μόνο με εφήβους με ΔΑΦ πρώτου και δεύτερου επιπέδου (και όχι με εφήβους τρίτου επιπέδου, δηλαδή χαμηλής λειτουργικότητας). Στις περιπτώσεις αυτέςη πολυεπίπεδη παρέμβαση έχει τους εξής στόχους, στους άξονες έφηβος, γονείς, σχολείο:

 

 

 α) στον έφηβο

  • Γίνεται ψυχοεκπαίδευση για την κατανόηση και ορθή ερμηνεία των δυσκολιών του στην κοινωνική αλληλεπίδραση και επικοινωνία. 
  • Εφαρμόζονται προγράμματα ανάπτυξης κοινωνικών δεξιοτήτων προσαρμοσμένα στις ιδιαιτερότητες της εφηβείας με επιμέρους στόχους την έναρξη και διατήρηση της φιλίας, της ομαλής ένταξης στην ομάδα των συνομηλίκων, την κατάλληλη ανταπόκριση στο εκάστοτε κοινωνικό πλαίσιο, κλπ.
  • Γίνεται σεξουαλική διαπαιδαγώγηση και εκπαίδευση στην επίτευξη υγιών διαφυλικών σχέσεων.
  • Εφαρμόζονται προγράμματα προώθησης της αυτονομίας στην καθημερινή ζωή και της προσαρμογής σε ποικίλα κοινωνικά πλαίσια και καταστάσεις.
  • Eφαρμόζονται τεχνικές τροποποίησης συμπεριφοράς για τη μείωση των δυσλειτουργικών μορφών συμπεριφοράς και τη διεύρυνση των ενδιαφερόντων του εφήβου.
  • Εφαρμόζονται γνωσιακές τεχνικές για την ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης, τη βελτίωση της αυτοεικόνας και τη διαμόρφωση υγιούς ταυτότητας.

 

β) στους γονείς 

  • Γίνεται ψυχοεκπαίδευση για την κατανόηση και ορθή ερμηνεία των δυσκολιών του εφήβου αλλά και για τα ιδιαίτερα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά της εφηβείας.
  • Αξιοποιούνται γνωσιακές τεχνικές για την αντικατάσταση δυσλειτουργικών αντιλήψεων που δυσχεραίνουν την εφαρμογή αποτελεσματικών γονικών πρακτικών.
  • Πραγματοποιείται εκπαίδευση σε τεχνικές τροποποίησης συμπεριφοράς.
  • Γίνεται συστηματική συμβουλευτική και, ενίοτε, ατομική ψυχοθεραπεία (στις περιπτώσεις εκείνες όπου προβλήματα των ίδιων των γονέων είτε ενδοατομικά είτε ενδοοικογενειακά, δυσχεραίνουν την αποτελεσματική συμμετοχή τους στη θεραπευτική παρέμβαση).
  • Κατά τη συνεργασία με τους γονείς στην περίπτωση των εφήβων, τηρείται η εμπιστευτικότητα των πληροφοριών που δίνει ο έφηβος στον θεραπευτή, εκτός από τις περιπτώσεις όπου αξιολογείται ότι τίθεται σε κίνδυνο η ζωή ή η σωματική ακεραιότητα του εφήβου ή άλλων ατόμων.

  

γ) στο σχολείο 

  • Η δυνατότητα παρέμβασης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι περιορισμένη. Ωστόσο γίνεται προσπάθεια αξιοποίησης των εκάστοτε δυνατοτήτων μέσω επικοινωνίας με τον διευθυντή του σχολείου και τον υπεύθυνο της τάξης ή μέσω επίσκεψης στο σχολείο, σε συγκεκριμένες περιπτώσεις όπου κρίνεται απαραίτητο και είναι εφικτό.
  • Γίνεται ωστόσο προσπάθεια συνεργασίας με τους καθηγητές που κάνουν ιδιαίτερα μαθήματα σε πολλούς εφήβους με ΔΑΦ καθώς και με τους ειδικούς παιδαγωγούς παράλληλης στήριξης, όπου υπάρχουν.

 

Για γενικές πληροφορίες σχετικά με τη ΔΑΦ, κλικ εδώ.

Για πληροφορίες σχετικά με την πρώιμη παρέμβαση για τη ΔΑΦ, κλικ εδώ.

Για πληροφορίες σχετικά με την πολυεπίπεδη θεραπευτική παρέμβαση για τη ΔΑΦ στα παιδιά, κλικ εδώ.

Για πληροφορίες σχετικά με ειδικά θεραπευτικά προγράμματα για τη ΔΑΦ, κλικ εδώ.

Για πληροφορίες σχετικά με τα ομαδικά μας προγράμματα στα οποία μπορούν να ενταχθούν παιδιά και έφηβοι με ΔΑΦ, κλικ εδώ.

 

Υψηλή εξειδίκευση στη ΔΕΠ-Υ, τις Μαθησιακές Δυσκολίες και τη Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος

Η διεπιστημονική ομάδα του Κέντρου μας διαθέτει υψηλή εξειδίκευση, μακρόχρονη κλινική εμπειρία και πολύπλευρη επιστημονική κατάρτιση στη διάγνωση και θεραπευτική αντιμετώπιση της ΔΕΠ-Υ, των Μαθησιακών Δυσκολιών και της Διαταραχής Αυτιστικού Φάσματος. Κλικ εδώ.

   

Εφαρμόζουμε πρωτοποριακές μεθόδους και επιστημονικά τεκμηριωμένες τεχνικές. Κλικ εδώ.


 Ειδικότερα για τη ΔΕΠ-Υ και τη ΔΑΦ, έχουμε αναπτύξει ένα ολοκληρωμένο και πολυεπίπεδο πρόγραμμα θεραπευτικής παρέμβασης, το οποίο συνδυάζει τα πιο σύγχρονα ερευνητικά δεδομένα και δικές μας καινοτόμες προσεγγίσεις, διεθνώς αναγνωρισμένες. Κλικ εδώ κι εδώ.

 

Διαθέτουμε ειδικό τμήμα πρώιμης παρέμβασης για βρέφη και νήπια υψηλού κινδύνου εκδήλωσης ΔΕΠ-Υ και ΔΑΦ Κλικ εδώ.

 

Στο Κέντρο μας λειτουργούν ομαδικά προγράμματα:  Κλικ εδώ.

α) παιδιών και εφήβων για την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων

β) γονέων για τη βελτίωση των γονικών δεξιοτήτων. 

Οι διευθυντές του Κέντρου είναι Πανεπιστημιακοί καθηγητές, ερευνητές, και συγγραφείς. Είναι οι πρώτοι Έλληνες συγγραφείς επιστημονικών βιβλίων για τη ΔΕΠ-Υ, οι πολυγραφότεροι (με 6 βιβλία που καλύπτουν πλήρως το θέμα της ΔΕΠ-Υ) και οι μόνοι που έχουν συγγράψει βιβλίο για τη ΔΕΠ-Υ το οποίο κυκλοφορεί διεθνώς στην αγγλική γλώσσα και αποτελεί πανεπιστημιακό σύγγραμμα σε ολόκληρο τον κόσμο.    

 

Επίσης, είναι συγγραφείς του εγχειριδίου Ψυχοπαθολογία Παιδιών και Εφήβων,

 καθώς και βιβλίων για τον Τραυλισμό και την Παραβατική Συμπεριφορά ΑνηλίκωνΚλικ εδώ.

 

Τα τελευταία 30 χρόνια έχουν εκπαιδεύσει -και εξακολουθούν να εκπαιδεύουν- χιλιάδες επαγγελματίες και εκπαιδευτικούς στην αναγνώριση και διαχείριση της ΔΕΠ-Υ μέσα από σεμινάρια, συνέδρια, ημερίδες και εκπαιδευτικά προγράμματα σε συνεργασία με δεκάδες φορείς. Κλικ εδώ κι εδώ.