Μιστριώτου 4 και Μιστριώτου 8, Κ. Πατήσια
210 2282544 & 210 2282644
info@arsi.gr
Στο Κέντρο ΑΡΣΗ, η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) μας απασχολεί εδώ και σχεδόν 30 χρόνια. Οι επιστημονικοί διευθυντές του Κέντρου υπήρξαν οι πρώτοι Έλληνες συγγραφείς οι οποίοι το 2000 έγραψαν το πρώτο βιβλίο το οποίο κυκλοφόρησε στα ελληνικά για τη διαταραχή αυτή. Από τότε, έχουν γράψει ακόμη τέσσερα βιβλία για τη ΔΕΠ-Υ τα οποία αποτελούν διδακτικά συγγράμματα σε πολλά πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού.
Η ΔΕΠ-Υ είναι μία νευροαναπτυξιακή διαταραχή η οποία εμφανίζεται κατά τη νηπιακή ηλικία, επιμένει στον χρόνο και στις διαφορετικές περιβαλλοντικές συνθήκες και μπορεί να προκαλέσει πολύ σημαντικές δυσκολίες τόσο στο ίδιο το παιδί όσο και στο περιβάλλον μέσα στο οποίο αυτό ζει και μεγαλώνει.
Η ΔΕΠ-Υ θεωρείται από πολλούς ερευνητές ως η πιο κοινή και συνήθης διαταραχή της παιδικής ηλικίας. Το ποσοστό του μαθητικού πληθυσμού που παρουσιάζει ΔΕΠ-Υ υπολογίζεται περίπου στο 4-7% με αναλογία 4:1 σε βάρος των αγοριών.
Τα περισσότερα ερευνητικά δεδομένα στηρίζουν την άποψη ότι η αιτιολογία της ΔΕΠ-Υ είναι πολυπαραγοντική, με γενετικό υπόβαθρο, η οποία εκδηλώνεται ως αποτέλεσμα των αλληλεπιδράσεων της γενετικής προδιάθεσης και μιας σειράς περιβαλλοντικών παραγόντων, οι οποίες επηρεάζουν τη δομή και λειτουργία πολλών διαφορετικών περιοχών του εγκεφάλου.
Τα κύρια χαρακτηριστικά των παιδιών με ΔΕΠ-Υ είναι η εκδήλωση συμπτωμάτων απροσεξίας και/ή παρορμητικότητας-υπερκινητικότητας, σε βαθμό δυσανάλογο με την ηλικία τους, με αποτέλεσμα να εμφανίζουν περιορισμένες ικανότητες για την παρατετεμένη συγκέντρωση της προσοχής τους, την αναστολή των παρορμήσεών τους και τη ρύθμιση της συμπεριφοράς τους σύμφωνα με συγκεκριμένους κανόνες. Παρακάτω δίνονται τα βασικά συμπτώματα της ΔΕΠ-Υ.
Υπερκινητικότητα
Πρόκειται για την αδυναμία των παιδιών με ΔΕΠ-Υ να ρυθμίσουν το επίπεδο της κινητικότητάς τους ανάλογα με τις κοινωνικές περιστάσεις και τις απαιτήσεις της δραστηριότητας την οποία εκτελούν.
Τα παιδιά με ΔΕΠ-Y:
Παρορμητικότητα
Πρόκειται γαι τη μειωμένη ικανότητα αναστολής των ακατάλληλων αντιδράσεων και τη δυσκολία αυτορρύθμισης της συμπεριφοράς με βάση συγκεκριμένους κανόνες.
Τα παιδιά με ΔΕΠ-Y:
Απροσεξία
Πρόκειται για τη δυσκολία παρατεταμένης συγκέντρωσης και παρατεταμένης διατήρησης της προσοχής κατά τη διάρκεια δομημένων δραστηριοτήτων που απαιτούν πνευματική προσπάθεια, έχουν επαναληπτικό χαρακτήρα και δεν διεγείρουν το ενδιαφέρον του παιδιού.
Τα παιδιά με ΔΕΠ-Y:
Στη βάση όλων των παραπάνω δυσκολιών, τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ είναι πιθανόν να αναπτύξουν:
Ωστόσο, επισημαίνεται ότι τα συμπτώματα αυτά διαφοροποιούνται ανάλογα με την ηλικία του παιδιού. Για να ενημερωθείτε σχετικά με τη διαφοροποίηση των συμπτωμάτων της ΔΕΠ-Υ ανάλογα με την ηλικία, μπορείτε να δείτε μία γενική παρουσίαση της διαταραχής με αναπτυξιακή προσέγγιση, εδώ. Στη συνέχεια, δίνεται η κλινική εικονα των ατόμων με ΔΕΠ-Υ στη βρεφική, νηπιακή, σχολική και εφηβική ηλικία, καθώς και στην ενήλικη ζωή. Επισημαίνεται ότι η κλινική εικόνα που δίνεται για την εφηβική ηλικία και την ενήλικη ζωή αφορά στις περιπτώσεις εκείνες όπου δεν έχει πραγματοποιηθεί κατάλληλη και αποτελεσματική παρέμβαση.
Βρεφική ηλικία (γέννηση έως 2,5 ετών)
Τα βρέφη με πρώιμες ενδείξεις ΔΕΠ-Y:
Νηπιακή ηλικία (2,5 έως 6 ετών)
Τα νήπια με ΔΕΠ-Y:
Σχολική ηλικία (6 έως 12 ετών)
Τα παιδιά με ΔΕΠ-Y:
Εφηβική ηλικία (12 έως 18 ετών)
Οι έφηβοι με ΔΕΠ-Y:
Ενήλικη ζωή
Οι ενήλικες με ΔΕΠ-Y:
Επισημαινεται ωστόσο ότι η ΔΕΠ-Υ παρουσιάζει μεγάλη ετερογένεια, επομένως δεν είναι απαραίτητο όλα τα παιδιά να παρουσιάζουν τα ίδια συμπτώματα με την ίδια ένταση.
'Aλλωστε, υπάρχουν τρεις διαφορετικοί τύποι (παρουσίες) της ΔΕΠ-Υ, με διαφορετικό συνδυασμό συμπτωμάτων:
1. ΔΕΠ-Υ με Προεξάρχουσα την Υπερκινητική-Παρορμητική Παρουσία
Σε αυτή την περίπτωση, υπερέχουν τα συμπτώματα υπερκινητικότητας και παρορμητικότητας ενώ δεν υπάρχουν ιδιαίτερες δυσκολίες με τη συγκέντρωση της προσοχής.
2. ΔΕΠ-Υ με Προεξάρχουσα την Απρόσεχτη Παρουσία
Σε αυτή την περίπτωση, υπερέχουν τα συμπτώματα απροσεξίας και ελλειμματικής προσοχής ενώ τα συμπτώματα υπερκινητικότητας ή/και παρορμητικότητας μπορεί να είναι εξαιρετικά περιορισμένα ή και απόντα. Τα παιδιά αυτά διαφοροποιούνται εντελώς από την τυπική εικόνα ενός παιδιού με ΔΕΠ-Υ, καθώς έχουν πιο αργούς ρυθμούς, είναι κάπως νωθρά και φαίνονται ονειροπόλα και αφηρημένα. Αυτός ο τύπος είναι πιο συχνός ανάμεσα στα κορίτσια με ΔΕΠ-Υ.
3. ΔΕΠ-Υ Συνδυασμένη Παρουσία
Σε αυτή την περίπτωση, συμπτώματα και από τις τρεις βασικές κατηγορίες, υπερκινητικότητα, παρορμητικότητα και απροσεξία είναι παρόντα σε διαφορετικούς συνδυασμούς.
Σημαντικό ρόλο για την εξέλιξη ενός παιδιού με ΔΕΠ-Υ διαδραματίζουν η ποιότητα των ενδοοικογενειακών σχέσεων, η έγκαιρη διάγνωση και η έγκαιρη και κατάλληλη παρέμβαση. Στις μέρες μας, οι γονείς ενός παιδιού με ΔΕΠ-Υ επιζητούν συχνά την παρέμβαση του ειδικού. Σε ορισμένες ήπιες περιπτώσεις, η απλή συμβουλευτική και καθοδήγηση των γονέων αρκεί για να αντιμετωπιστούν οι δυσκολίες του παιδιού και της οικογένειάς του. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων όμως, λόγω της φύσης της ΔΕΠ-Υ, απαιτείται η ένταξη του παιδιού σε κάποιο θεραπευτικό πρόγραμμα, στο οποίο θα αντιμετωπιστούν συνολικά οι δυσκολίες του και θα εκπαιδευτούν οι γονείς του στη βέλτιστη διαχείριση της συμπεριφοράς του.
Εάν θέλετε να κατεβάσετε ένα συνοπτικό φυλλάδιο με πληροφορίες για τη ΔΕΠ-Υ, κλικ εδώ.
Εάν θέλετε να διαβάσετε άρθρα των συνεργατών του Κέντρου για τη ΔΕΠ-Υ, κλικ εδώ.
Εάν θέλετε να παρακολουθήσετε μία βιντεοσκοπημένη διάλεξη σχετικά με τη διαχείριση της ΔΕΠ-Υ στα πλαίσια της οικογένειας, κλικ εδώ.
Εάν θέλετε να διαβάσετε ένα κείμενο της Κατερίνας Μανιαδάκη στο οποίο περιγράφονται συνοπτικά τα βασικά χαρακτηριστικά της ΔΕΠ-Υ, κλικ εδώ.
Για πληροφορίες σχετικά με την πρώιμη παρέμβαση για τη ΔΕΠ-Υ, κλικ εδώ.
Για πληροφορίες σχετικά με την πολυεπίπεδη θεραπευτική παρέμβαση για τη ΔΕΠ-Υ στα παιδιά, κλικ εδώ.
Για πληροφορίες σχετικά με την πολυεπίπεδη θεραπευτική παρέμβαση για τη ΔΕΠ-Υ στους εφήβους, κλικ εδώ.
Για πληροφορίες σχετικά με ένα ειδικό πρόγραμμα αντιμετώπισης της ΔΕΠ-Υ σε φοιτητές, κλικ εδώ.
Για πληροφορίες σχετικά με τα ομαδικά μας προγράμματα στα οποία μπορούν να ενταχθούν παιδιά και έφηβοι με ΔΕΠ-Υ, κλικ εδώ.
Για πληροφορίες σχετικά με τα βιβλία των Κάκουρου και Μανιαδάκη για τη ΔΕΠ-Υ, κλικ εδώ.
Η διεπιστημονική ομάδα του Κέντρου μας διαθέτει υψηλή εξειδίκευση, μακρόχρονη κλινική εμπειρία και πολύπλευρη επιστημονική κατάρτιση στη διάγνωση και θεραπευτική αντιμετώπιση της ΔΕΠ-Υ, των Μαθησιακών Δυσκολιών και της Διαταραχής Αυτιστικού Φάσματος. Κλικ εδώ.
Εφαρμόζουμε πρωτοποριακές μεθόδους και επιστημονικά τεκμηριωμένες τεχνικές. Κλικ εδώ.
Ειδικότερα για τη ΔΕΠ-Υ και τη ΔΑΦ, έχουμε αναπτύξει ένα ολοκληρωμένο και πολυεπίπεδο πρόγραμμα θεραπευτικής παρέμβασης, το οποίο συνδυάζει τα πιο σύγχρονα ερευνητικά δεδομένα και δικές μας καινοτόμες προσεγγίσεις, διεθνώς αναγνωρισμένες. Κλικ εδώ κι εδώ.
Διαθέτουμε ειδικό τμήμα πρώιμης παρέμβασης για βρέφη και νήπια υψηλού κινδύνου εκδήλωσης ΔΕΠ-Υ και ΔΑΦ Κλικ εδώ.
Στο Κέντρο μας λειτουργούν ομαδικά προγράμματα: Κλικ εδώ.
α) παιδιών και εφήβων για την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων
β) γονέων για τη βελτίωση των γονικών δεξιοτήτων.
Οι διευθυντές του Κέντρου είναι Πανεπιστημιακοί καθηγητές, ερευνητές, και συγγραφείς. Είναι οι πρώτοι Έλληνες συγγραφείς επιστημονικών βιβλίων για τη ΔΕΠ-Υ, οι πολυγραφότεροι (με 6 βιβλία που καλύπτουν πλήρως το θέμα της ΔΕΠ-Υ) και οι μόνοι που έχουν συγγράψει βιβλίο για τη ΔΕΠ-Υ το οποίο κυκλοφορεί διεθνώς στην αγγλική γλώσσα και αποτελεί πανεπιστημιακό σύγγραμμα σε ολόκληρο τον κόσμο.
Επίσης, είναι συγγραφείς του εγχειριδίου Ψυχοπαθολογία Παιδιών και Εφήβων,
καθώς και βιβλίων για τον Τραυλισμό και την Παραβατική Συμπεριφορά Ανηλίκων. Κλικ εδώ.
Τα τελευταία 30 χρόνια έχουν εκπαιδεύσει -και εξακολουθούν να εκπαιδεύουν- χιλιάδες επαγγελματίες και εκπαιδευτικούς στην αναγνώριση και διαχείριση της ΔΕΠ-Υ μέσα από σεμινάρια, συνέδρια, ημερίδες και εκπαιδευτικά προγράμματα σε συνεργασία με δεκάδες φορείς. Κλικ εδώ κι εδώ.