Μιστριώτου 4 και Μιστριώτου 8, Κ. Πατήσια
210 2282544 & 210 2282644
info@arsi.gr
Η Ειδική Μαθησιακή Διαταραχή παραπέμπει σε κάποια ειδική γνωστική διαταραχή, η οποία δημιουργεί στο παιδί δυσκολίες στην προσπάθειά του να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του σχολείου αλλά και γενικότερα στην απόκτηση ή τη χρήση συγκεκριμένων ακαδημαϊκών δεξιοτήτων που αποτελούν τα θεμέλια της σχολικής μάθησης. Oι δυσκολίες αυτές δεν είναι συνέπεια χαμηλής νοητικής ικανότητας, αισθητηριακής βλάβης, συναισθηματικών διαταραχών, άγχους ή ψυχολογικών προβλημάτων, αλλά είναι εγγενείς και έχουν νευρολογικό υπόβαθρο. Η Ειδική Μαθησιακή Διαταραχή αποτελεί προϊόν της αλληλεπίδρασης γενετικών, επιγενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων η οποία επηρεάζει την ικανότητα του ατόμου να αντιλαμβάνεται και να επεξεργάζεται αποτελεσματικά και με ακρίβεια λεκτικές και μη λεκτικές πληροφορίες.
Σύμφωνα με το DSM-5, οι ακαδημαϊκές δεξιότητες που επηρεάζονται από την Ειδική Μαθησιακή Διαταραχή πρέπει να είναι σημαντικά κατώτερες από αυτές που αναμένονται για τη χρονολογική ηλικία του ατόμου και να προκαλούν σημαντική παρεμβολή στην ακαδημαϊκή του επίδοση ή σε δραστηριότητες της καθημερινής ζωής. Επίσης, οι δυσκολίες αυτές ξεκινούν από την προσχολική ηλικία αλλά μπορεί να μην εκδηλωθούν πλήρως μέχρις ότου οι σχολικές απαιτήσεις υπερβούν τις ικανότητες του ατόμου (π.χ. να ανταποκριθεί σε διαγωνίσματα με χρονικό όριο, στην ανάγνωση ή γραφή εκτενών κειμένων, κλπ).
Η Ειδική Μαθησιακή Διαταραχή μπορεί να αφορά στον τομέα της ανάγνωσης, της γραφής ή των μαθηματικών. Για τις δυσκολίες στην ανάγνωση, αξιολογούνται: α) η αναγνωστική ακρίβεια, β) η αναγνωστική ευχέρεια και γ) η αναγνωστική κατανόηση.
Ορισμένες από τις δυσκολίες που χαρακτηρίζουν συνήθως τα παιδιά με Ειδική Μαθησιακή Διαταραχή παρουσιάζονται στη συνέχεια:
Α. Γενικά
Β. Δυσκολίες στην ανάγνωση
Γ. Δυσκολίες στη γραφή
Δ. Δυσκολίες στα μαθηματικά
Η δική μας άποψη
Αν και η Ειδική Μαθησιακή Διαταραχή παρουσιάζεται ως αυτοτελής και ξεχωριστή διαγνωστική κατηγορία στα σύγχρονα διαγνωστικά εγχειρίδια, η συχνότητα συνύπαρξής της με τη ΔΕΠ-Υ είναι τόσο μεγάλη (περίπου 70%), που, κατά την εκτίμησή μας, είναι δύσκολο να αποδοθεί σε τυχαίους παράγοντες. Έχουμε διατυπώσει την άποψη (Κάκουρος & Μανιαδάκη, 2012; Μανιαδάκη & Κάκουρος, 2016; Maniadaki & Kakouros, 2018) οτι η Ειδική Μαθησιακή Διαταραχή γίνεται καλύτερα αντιληπτή ως το αποτέλεσμα της επίδρασης των γνωστικών ελλειμμάτων που χαρακτηρίζουν τη ΔΕΠ-Υ στην ικανότητα του παιδιού να επεξεργαστεί τον γραπτό λόγο. Σύμφωνα με ερευνητικά δεδομένα, τα οποία παρατίθενται αναλυτικά στη βιβλιογραφία μας, η γενετική και γνωστική επικάλυψη της Ειδικής Μαθησιακής Διαταραχής και της ΔΕΠ-Υ οδηγούν στην εύλογη υπόθεση ότι η Ειδική Μαθησιακή Διαταραχή ενδέχεται να αποτελεί σε πολλές περιπτώσεις μέρος της ευρύτερης συμπτωματολογίας της ΔΕΠ-Υ και η εκδήλωσή της πυροδοτείται από τις ελλειμματικές λειτουργίες γνωστικού ελέγχου και Διαταραχών Λόγου και Ομιλίας που συχνά αντιμετωπίζουν αυτά τα παιδιά (ιδιαίτερα στην προσχολική ηλικία) στη βάση ενός κοινού γενετικού υπόβαθρου.
Εάν θέλετε να διαβάσετε ένα κεφάλαιο βιβλίου σχετικά με τη σχέση ανάμεσα στις μαθησιακές δυσκολίες και τη ΔΕΠ-Υ, κλικ εδώ.
Για πληροφορίες σχετικά με την αποκατάσταση των μαθησιακών δυσκολιών στα παιδιά, κλικ εδώ.
Για πληροφορίες σχετικά με την αποκατάσταση των μαθησιακών δυσκολιών στους εφήβους, κλικ εδώ.
Για πληροφορίες σχετικά με το ψυχοπαιδαγωγικό πρόγραμμα του Κέντρου ΑΡΣΗ για τις μαθησιακές δυσκολίες, κλικ εδώ.
Η διεπιστημονική ομάδα του Κέντρου μας διαθέτει υψηλή εξειδίκευση, μακρόχρονη κλινική εμπειρία και πολύπλευρη επιστημονική κατάρτιση στη διάγνωση και θεραπευτική αντιμετώπιση της ΔΕΠ-Υ, των Μαθησιακών Δυσκολιών και της Διαταραχής Αυτιστικού Φάσματος. Κλικ εδώ.
Εφαρμόζουμε πρωτοποριακές μεθόδους και επιστημονικά τεκμηριωμένες τεχνικές. Κλικ εδώ.
Ειδικότερα για τη ΔΕΠ-Υ και τη ΔΑΦ, έχουμε αναπτύξει ένα ολοκληρωμένο και πολυεπίπεδο πρόγραμμα θεραπευτικής παρέμβασης, το οποίο συνδυάζει τα πιο σύγχρονα ερευνητικά δεδομένα και δικές μας καινοτόμες προσεγγίσεις, διεθνώς αναγνωρισμένες. Κλικ εδώ κι εδώ.
Διαθέτουμε ειδικό τμήμα πρώιμης παρέμβασης για βρέφη και νήπια υψηλού κινδύνου εκδήλωσης ΔΕΠ-Υ και ΔΑΦ Κλικ εδώ.
Στο Κέντρο μας λειτουργούν ομαδικά προγράμματα: Κλικ εδώ.
α) παιδιών και εφήβων για την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων
β) γονέων για τη βελτίωση των γονικών δεξιοτήτων.
Οι διευθυντές του Κέντρου είναι Πανεπιστημιακοί καθηγητές, ερευνητές, και συγγραφείς. Είναι οι πρώτοι Έλληνες συγγραφείς επιστημονικών βιβλίων για τη ΔΕΠ-Υ, οι πολυγραφότεροι (με 6 βιβλία που καλύπτουν πλήρως το θέμα της ΔΕΠ-Υ) και οι μόνοι που έχουν συγγράψει βιβλίο για τη ΔΕΠ-Υ το οποίο κυκλοφορεί διεθνώς στην αγγλική γλώσσα και αποτελεί πανεπιστημιακό σύγγραμμα σε ολόκληρο τον κόσμο.
Επίσης, είναι συγγραφείς του εγχειριδίου Ψυχοπαθολογία Παιδιών και Εφήβων,
καθώς και βιβλίων για τον Τραυλισμό και την Παραβατική Συμπεριφορά Ανηλίκων. Κλικ εδώ.
Τα τελευταία 30 χρόνια έχουν εκπαιδεύσει -και εξακολουθούν να εκπαιδεύουν- χιλιάδες επαγγελματίες και εκπαιδευτικούς στην αναγνώριση και διαχείριση της ΔΕΠ-Υ μέσα από σεμινάρια, συνέδρια, ημερίδες και εκπαιδευτικά προγράμματα σε συνεργασία με δεκάδες φορείς. Κλικ εδώ κι εδώ.