Μιστριώτου 4 και Μιστριώτου 8, Κ. Πατήσια
  210 2282544 & 210 2282644
  info@arsi.gr

Σχετικά με την ένταξη σε θεραπευτικό πρόγραμμα

  • Μήπως πρέπει να περιμένω να μεγαλώσει λίγο το παιδί μου πριν το εντάξω σε κάποιο θεραπευτικό πρόγραμμα;

Εμπιστευθείτε τους ειδικούς. Εάν οι ειδικοί που αξιολογήσουν το παιδί στο Κέντρο μας σας προτείνουν την ένταξή του σε κάποιο θεραπευτικό πρόγραμμα, αυτό σημαίνει ότι είναι πεπεισμένοι ότι οι δυσκολίες του δεν είναι από αυτές που μπορούν να ξεπεραστούν με τον χρόνο και ότι το παιδί χρειάζεται ειδική βοήθεια.

 

Η παροχή έγκαιρης βοήθειας στα παιδιά που την έχουν ανάγκη έχει αποδειχτεί ότι μπορεί να αλλάξει ριζικά προς το καλύτερο την πορεία ζωής ενός παιδιού και να συμβάλλει τα μέγιστα στην καλύτερη δυνατή ανάπτυξή του.

 

Επίσης, πολύ συχνά, περιμένοντας ένα πρόβλημα να επιλυθεί από μόνο του, γεννιούνται στη βάση του νέα προβλήματα, πολλές φορές σημαντικότερα από το αρχικό. Για παράδειγμα, στην περίπτωση του παιδιού που καθυστερεί να μιλήσει και δεν δέχεται την ανάλογη βοήθεια, η καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου μπορεί να οδηγήσει σε δυσκολία επικοινωνίας με το περιβάλλον του με αποτέλεσμα το βίωμα πολύ μεγάλης ματαίωσης από το παιδί, την τάση απόσυρσης από την επικοινωνία, την εκδήλωση επιθετικής συμπεριφοράς και την εκδήλωση μαθησιακών δυσκολιών με την ένταξή του στο δημοτικό. Επομένως, ένα αρχικό πρόβλημα που δεν αντιμετωπίζεται κατάλληλα, συμπαρασύρει και επηρεάζει και άλλους τομείς της ανάπτυξης με αποτέλεσμα να διευρύνεται, να γενικεύεται και να επιδεινώνεται με το πέρασμα του χρόνου.

 

Τέλος, μπορείτε να είστε βέβαιοι ότι στο Κέντρο μας δεν θα προτείνουμε ποτέ την ένταξη ενός παιδιού σε θεραπευτικό πρόγραμμα εάν το παιδί δεν έχει δυσκολίες. Είναι μεγάλη μας χαρά όταν διαπιστώνουμε ότι ένα παιδί που αξιολογούμε δεν έχει τελικά καμία δυσκολία και δεν χρειάζεται κάποια ειδική βοήθεια.


  • Ποιος θα καθορίσει τη συχνότητα και το είδος του θεραπευτικού προγράμματος;

Η συχνότητα και το είδος του θεραπευτικού προγράμματος καθορίζονται από τους ειδικούς που πραγματοποιούν την αξιολόγηση, οι οποίοι είναι συνήθως οι επιστημονικοί υπεύθυνοι του Κέντρου. Ωστόσο, τόσο η συχνότητα όσο και το είδος και η στοχοθεσία του προγράμματος επαναπροσδιορίζονται συστηματικά όσο το πρόγραμμα εξελίσσεται ανάλογα με τις ανάγκες του παιδιού.

 

Η αξιολόγηση του παιδιού συνεχίζεται καθόλη τη διάρκεια του θεραπευτικού προγράμματος. Καθώς το παιδί βελτιώνεται, η συχνότητα του προγράμματος αραιώνει μέχρι τη σταδιακή διακοπή του.


  • Ποιος θα αναλάβει την εφαρμογή του θεραπευτικού προγράμματος;

Οι επιστημονικοί υπεύθυνοι του Κέντρου, οι οποίοι είναι κατά κύριο λόγο αυτοί που πραγματοποιούν την αξιολόγηση, επιλέγουν από τα διεπιστημονική ομάδα τους θεραπευτές που είναι οι πλέον κατάλληλοι για την εφαρμογή του θεραπευτικού προγράμματος για το εκάστοτε άτομο. Οι επιστημονικοί υπεύθυνοι επιλέγουν αφενός θεραπευτές που να έχουν την ειδικότητα και την εξειδίκευση που απαιτείται σε σχέση με τις δυσκολίες του ατόμου και αφετέρου θεραπευτές που να «ταιριάζουν» ως προσωπικότητες στο παιδί, τον έφηβο ή τον ενήλικα που χρειάζεται θεραπευτική παρέμβαση.

 

Οι επιστημονικοί υπεύθυνοι, οι οποίοι έχουν την τελική ευθύνη για την ομαλή διεξαγωγή και την αποτελεσματικότητα του προγράμματος, έχουν ανά πάσα στιγμή γνώση για την εξέλιξή του και, στις περιπτώσεις παιδιών και εφήβων, πραγματοποιούν σε συγκεκριμένα διαστήματα και οι ίδιοι συναντήσεις με τους γονείς για την ανασκόπηση της πορείας του προγράμματος.


  • Οι θεραπευτές που θα εφαρμόζουν το θεραπευτικό πρόγραμμα θα είναι πάντα οι ίδιοι;

Ναι, εφόσον επιλεγούν οι κατάλληλοι θεραπευτές από τους επιστημονικούς υπεύθυνους, δεσμεύονται συγκεκριμένες ώρες την εβδομάδα στο πρόγραμμά τους έτσι ώστε το άτομο να προσέρχεται κάθε εβδομάδα την ίδια ώρα (ή τις ίδιες ώρες) για να παρακολουθεί το πρόγραμμά του με τον συγκεκριμένο θεραπευτή (ή θεραπευτές).

 

Οι θεραπευτές αλλάζουν στις εξής περιπτώσεις:

α) στην περίπτωση που χρειάζεται τροποποίηση του είδους του προγράμματος που παρακολουθεί το άτομο

β) σε περίπτωση παρατεταμένης ασθένειας του θεραπευτή η άδεια λοχείας

γ) στη σπάνια περίπτωση που το άτομο δεν εγκαθιδρύσει την προσδοκώμενη θεραπευτική σχέση με τον θεραπευτή ή δεν «ταιριάξει» μαζί του.

 

Για περισσότερες πληροφορίες για τη διεπιστημονική μας ομάδα, κλικ εδώ.


  • Ποια είναι η διάρκεια μιας συνεδρίας;

Η κάθε συνεδρία έχει διάρκεια 45 λεπτών.

 

Σε εξαιρετικές περιπτώσεις και εφόσον υπάρχει η έγκριση των επιστημονικών υπεύθυνων του Κέντρου, μπορούν να πραγματοποιηθούν διπλές συνεδρίες διάρκειας 90 λεπτών.


  • Ποια είναι η συμμετοχή των γονέων στο θεραπευτικό πρόγραμμα του παιδιού;

Στο Κέντρο ΑΡΣΗ οι γονείς θεωρούνται συνθεραπευτές και είναι σημαντικό να συμμετέχουν ενεργά στο θεραπευτικό πρόγραμμα. Εκτιμούμε ότι το θεραπευτικό πρόγραμμα θα έχει τη μέγιστη αποτελεσματικότητα όταν οι γονείς βοηθηθούν από τους ειδικούς να κατανοήσουν σε βάθος τη φύση και τα αίτια των δυσκολιών του παιδιού τους και τροποποιήσουν κάποιες λανθασμένες ερμηνείες και αντιλήψεις που είχαν διαμορφώσει. Επίσης, χρειάζεται να εκπαιδευτούν αφενός να διαχειρίζονται τις δυσκολίες αυτές με κατάλληλο τρόπο και αφετέρου να εφαρμόζουν συγκεκριμένες τεχνικές για τη διαμόρφωση της προσδοκώμενης συμπεριφοράς στο παιδί και για την ανάπτυξη των απαραίτητων δεξιοτήτων.

 

Για τους παραπάνω λόγους, ο ειδικός που εφαρμόζει το θεραπευτικό πρόγραμμα του παιδιού αφιερώνει χρόνο στους γονείς κάθε φορά, στην αρχή ή στη λήξη της συνεδρίας με το παιδί, προκειμένου να λάβει πληροφορίες, να δώσει οδηγίες και να καθορίσει το πλάνο δράσης των γονέων μέχρι την επόμενη συνεδρία. Επομένως, οι γονείς έχουν άμεση και συστηματική ενημέρωση και καθοδήγηση από τον θεραπευτή του παιδιού τους. Στο Κέντρο μας, η συμβουλευτική γονέων είναι αναπόσπαστο τμήμα του θεραπευτικού προγράμματος ενός παιδιού. 


  • Μπορούν οι γονείς να παρακολουθήσουν κάποια συνεδρία του παιδιού;

Στα περισσότερα θεραπευτικά προγράμματα του Κέντρου μας (εκτός από την ψυχοθεραπεία), οι γονείς προσκαλούνται ανά τακτά διαστήματα από τον θεραπευτή να παρακολουθήσουν μέρος της συνεδρίας που διεξάγεται με το παιδί προκειμένου να δουν διά ζώσης την εφαρμογή κάποιων τεχνικών αλλά και να παρατηρήσουν την αλληλεπίδραση του παιδιού με τον θεραπευτή. Το παιδί αλλά και οι γονείς προετοιμάζονται κατάλληλα για τη συνεδρία αυτή.

 

Στο Κέντρο ΑΡΣΗ δεν κλείνουμε την πόρτα στους γονείς, αντιθέτως θέλουμε να γνωρίζουν με όσο περισσότερες λεπτομέρειες γίνεται τι ακριβώς κάνουμε με το παιδί τους και γιατί.


  • Πώς διασφαλίζεται το απόρρητο των πληροφοριών που συλλέγονται κατά τη διάρκεια της συνεργασίας με το Κέντρο;

Υπάρχει απόλυτη εχεμύθεια και σεβασμός στο θεραπευτικό απόρρητο εκτός περιπτώσεων απειλής της ζωής του ανθρώπου.

 

Για να μάθετε περισσότερα σχετικά με την Πολιτική Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων του Κέντρου, κλικ εδώ.

 

  • Πρέπει να ενημερώσω το σχολείο για τη συνεργασία με το Κέντρο;

Στο Κέντρο μας υιοθετούμε την πολυεπίπεδη προσέγγιση (για περισσότερες πληροφορίες, κλικ εδώ), μέρος της οποίας είναι η διεύρυνση του θεραπευτικού πλαισίου με τη συμμετοχή όχι μόνο των γονέων αλλά και των δασκάλων των παιδιών.

 

Ωστόσο, η συνεργασία με το σχολείο προϋποθέτει αφενός τη σύμφωνη γνώμη των γονέων και αφετέρου τη σύμφωνη γνώμη του σχολείου. Εφόσον οι γονείς το επιθυμούν και το σχολείο είναι σύμφωνο, οι θεραπευτές του Κέντρου μας συνεργάζονται τηλεφωνικά με τους δασκάλους του παιδιού προκειμένου να ακολουθούν κοινή γραμμή και να εφαρμόζονται κατάλληλες τεχνικές και παρεμβάσεις στον χώρο του σχολείου.

 

Σε περίπτωση φυσικά που οι γονείς έχουν λόγους να μην επιθυμούν τη συνεργασία με το σχολείο, τότε αυτή δεν πραγματοποιείται.

 

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη συνεργασία του Κέντρου ΑΡΣΗ με τα σχολεία, κλικ εδώ.


  • Τι να κάνω αν το παιδί μου δεν θέλει να έρχεται πια στο Κέντρο;

Αυτό το ενδεχόμενο είναι εξαιρετικά σπάνιο. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να ενημερώσετε τον θεραπευτή του παιδιού ή κάποιον από τους επιστημονικούς υπεύθυνους του Κέντρου, προκειμένου να αναζητηθούν τα αίτια αυτής της άρνησης και να αντιμετωπιστούν κατάλληλα. Σύμφωνα με την εμπειρία μας, η άρνηση ενός παιδιού να προσέλθει σε προγραμματισμένη συνεδρία συχνά είτε σχετίζεται με ακατάλληλους χειρισμούς των γονέων είτε υποδηλώνει αντιδραστική συμπεριφορά του παιδιού απέναντι στους γονείς, η οποία δεν έχει σχέση με το Κέντρο, είτε αντικατοπτρίζει την κόπωση των ίδιων των γονέων και την επιθυμία τους να μην προσέλθουν στη συνεδρία, ακόμη κι αν αυτή δεν έχει εκφραστεί ρητά.

 

Σε κάθε περίπτωση, είμαστε δίπλα σας προκειμένου να αντιμετωπίσουμε αυτό το φαινόμενο, εάν εκδηλωθεί, και να πραγματοποιήσουμε κατάλληλες τροποποιήσεις στο θεραπευτικό πρόγραμμα, εάν αυτό κριθεί αναγκαίο.


  • Πότε θα είναι ορατά τα πρώτα θεραπευτικά αποτελέσματα;

Στις περισσότερες περιπτώσεις, τα πρώτα θεραπευτικά αποτελέσματα είναι ορατά άμεσα. Ανάλογα με τη φύση, την πολυπλοκότητα και τη βαρύτητα των δυσκολιών του ατόμου, τη συχνότητα του προγράμματος και την ποιότητα της συνεργασίας με τους γονείς, στην περίπτωση των παιδιών, συνήθως εντός τριμήνου υπάρχει σαφής βελτίωση η οποία πιστοποιεί την καταλληλότητα και την καλή πορεία του θεραπευτικού προγράμματος.


  • Πόσον καιρό θα κρατήσει το θεραπευτικό πρόγραμμα;

Η διάρκεια του θεραπευτικού προγράμματος εξαρτάται από πολλούς παράγοντες και η πρόγνωση για την πορεία του προγράμματος δεν μπορεί παρά να είναι εξατομικευμένη, ανάλογα με την περίπτωση. Υπάρχουν περιπτώσεις ενηλίκων που χρειάζονται απλή συμβουλευτική ή ψυχολογική υποστήριξη, η οποία μπορεί να ολοκληρωθεί σε λίγες μόνο συνεδρίες. Υπάρχουν περιπτώσεις παιδιών, οι δυσκολίες των οποίων εξαρτώνται από τους χειρισμούς των γονέων, οπότε μπορούν να αντιμετωπιστούν σε μικρό χρονικό διάστημα μέσω συμβουλευτικής γονέων.

 

Σε περιπτώσεις, ωστόσο, νευροαναπτυξιακών διαταραχών, όπως η ΔΕΠ-Υ, η ΔΑΦ (αυτισμός), η Νοητική Αναπτυξιακή Διαταραχή (νοητική καθυστέρηση), το θεραπευτικό πρόγραμμα έχει μεγαλύτερη διάρκεια, από μερικούς μήνες μέχρι μερικά έτη. Οι παράγοντες που καθορίζουν τη διάρκεια του προγράμματος είναι οι εξής: το είδος αλλά και η βαρύτητα του προβλήματος, το νοητικό επίπεδο του παιδιού, η συχνότητα του προγράμματος και, κυρίως, η ποιότητα συνεργασίας με τους γονείς του. Όσο πιο πιστά ακολουθούν οι γονείς τις οδηγίες του ειδικού, τόσο πιο σύντομα ολοκληρώνεται το θεραπευτικό πρόγραμμα


  • Ποιος αποφασίζει για τη λήξη του θεραπευτικού προγράμματος;

Το θεραπευτικό πρόγραμμα σταδιακά αραιώνει ως προς τη συχνότητά του, όσο οι δυσκολίες του ατόμου μειώνονται και οι θεραπευτικοί στόχοι επιτυγχάνονται, εδραιώνονται και γενικεύονται.

 

Στην περίπτωση των ενηλίκων, το θεραπευτικό πρόγραμμα ολοκληρώνεται με την από κοινού συμφωνία θεραπευτή και θεραπευόμενου.

 

Στην περίπτωση των παιδιών, ο ειδικός έχει την ευθύνη της τροποποίησης της συχνότητας του προγράμματος και εν τέλει της πρότασης ολοκλήρωσής του, με τη σύμφωνη γνώμη των γονέων του παιδιού.

 

Φυσικά, οι γονείς μπορούν να αποφασίσουν με δική τους πρωτοβουλία και ευθύνη να διακόψουν το πρόγραμμα όποτε οι ίδιοι το κρίνουν. Σε αυτή την περίπτωση, πραγματοποιείται μία συνεδρία ολοκλήρωσης του προγράμματος, όπου οι γονείς ενημερώνονται για τους στόχους που δεν έχουν ακόμη επιτευχθεί και για την πρόγνωση της εξέλιξης του παιδιού.

Υψηλή εξειδίκευση στη ΔΕΠ-Υ, τις Μαθησιακές Δυσκολίες και τη Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος

Η διεπιστημονική ομάδα του Κέντρου μας διαθέτει υψηλή εξειδίκευση, μακρόχρονη κλινική εμπειρία και πολύπλευρη επιστημονική κατάρτιση στη διάγνωση και θεραπευτική αντιμετώπιση της ΔΕΠ-Υ, των Μαθησιακών Δυσκολιών και της Διαταραχής Αυτιστικού Φάσματος. Κλικ εδώ.

   

Εφαρμόζουμε πρωτοποριακές μεθόδους και επιστημονικά τεκμηριωμένες τεχνικές. Κλικ εδώ.


 Ειδικότερα για τη ΔΕΠ-Υ και τη ΔΑΦ, έχουμε αναπτύξει ένα ολοκληρωμένο και πολυεπίπεδο πρόγραμμα θεραπευτικής παρέμβασης, το οποίο συνδυάζει τα πιο σύγχρονα ερευνητικά δεδομένα και δικές μας καινοτόμες προσεγγίσεις, διεθνώς αναγνωρισμένες. Κλικ εδώ κι εδώ.

 

Διαθέτουμε ειδικό τμήμα πρώιμης παρέμβασης για βρέφη και νήπια υψηλού κινδύνου εκδήλωσης ΔΕΠ-Υ και ΔΑΦ Κλικ εδώ.

 

Στο Κέντρο μας λειτουργούν ομαδικά προγράμματα:  Κλικ εδώ.

α) παιδιών και εφήβων για την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων

β) γονέων για τη βελτίωση των γονικών δεξιοτήτων. 

Οι διευθυντές του Κέντρου είναι Πανεπιστημιακοί καθηγητές, ερευνητές, και συγγραφείς. Είναι οι πρώτοι Έλληνες συγγραφείς επιστημονικών βιβλίων για τη ΔΕΠ-Υ, οι πολυγραφότεροι (με 6 βιβλία που καλύπτουν πλήρως το θέμα της ΔΕΠ-Υ) και οι μόνοι που έχουν συγγράψει βιβλίο για τη ΔΕΠ-Υ το οποίο κυκλοφορεί διεθνώς στην αγγλική γλώσσα και αποτελεί πανεπιστημιακό σύγγραμμα σε ολόκληρο τον κόσμο.    

 

Επίσης, είναι συγγραφείς του εγχειριδίου Ψυχοπαθολογία Παιδιών και Εφήβων,

 καθώς και βιβλίων για τον Τραυλισμό και την Παραβατική Συμπεριφορά ΑνηλίκωνΚλικ εδώ.

 

Τα τελευταία 30 χρόνια έχουν εκπαιδεύσει -και εξακολουθούν να εκπαιδεύουν- χιλιάδες επαγγελματίες και εκπαιδευτικούς στην αναγνώριση και διαχείριση της ΔΕΠ-Υ μέσα από σεμινάρια, συνέδρια, ημερίδες και εκπαιδευτικά προγράμματα σε συνεργασία με δεκάδες φορείς. Κλικ εδώ κι εδώ.